×

Tips & Advies

9 tips om jouw LinkedIn profiel een boost te geven

Door het goed opmaken van een LinkedIn-profiel, vergroot je de kans om gevonden te worden door een recruiter en ben je een stap dichter bij jouw droomjob. In dit artikel vertellen we hoe je jouw LinkedIn profiel een boost kan geven aan de hand van 9 nuttige tips.

1. Profielfoto

Een professionele profielfoto is al bijna de helft van het werk, zo blijkt uit onderzoek dat bij 41% van de recruiters hun eerste indruk zal beïnvloed worden door een foto van de kandidaat. De eerste indruk maak je dus niet tijdens het eerste gesprek, maar al op LinkedIn. Voor een professionele foto maak je het jezelf beter niet te gemakkelijk door een selfie te nemen of een vakantiefoto bij te knippen, maar plan met een vriend of fotograaf wat tijd in om een paar mooie foto’s te trekken.

Tot slot: zorg dat je volledige gezicht goed zichtbaar is op de foto en gebruik liever geen foto waar je hele lichaam in beeld is. Ook filters of andere opsmuk kun je beter voor Instagram bewaren.

 

2. Achtergrondfoto

Naast je profielfoto is een achtergrondfoto ook een ideale manier om je personal branding kracht bij te zetten. Bedenk wat je wil uitstralen. Werk je bijvoorbeeld in de logistiek of scheepvaart? Dan is de haven van Rotterdam een goede optie. Onderstreep dus op deze relatief makkelijke manier jouw vakgebied.

 

3. Functietitel

Recruiters zoeken vaak op functietitels, indien deze niet juist worden ingezet dan zal je hoogstwaarschijnlijk ook niet gevonden worden. Neem dus niet klakkeloos je functietitel van je huidige of vorige contract over, bedenk eerder waar je op gevonden wil worden. Verzin beter ook geen ondenkbare titels zoals ‘socialmedia-goeroe’.

Heb je op dit moment geen werk? Dan is het wel zo verstandig om jouw gewenste functie als huidige baan te vermelden. Vergeet daarbij niet te vermelden dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Een mogelijk voorbeeld kan zijn: ‘Creatieve marketing manager | vanaf juni op zoek naar een uitdagende functie’. Het is een kleine drempel om zo open mogelijk te vermelden dat je momenteel geen werk hebt, maar het is wel effectief!

 

4. Samenvatting

De samenvatting op LinkedIn is de ideale plek om duidelijk te maken wie je bent en wat jouw competenties zijn. Deze plek laat je dan best zeker niet onbenut en vergeet bij het schrijven van de samenvatting zeker niet volgende onderdelen te vermelden:

  • Jouw drijfveren om te doen wat je nu doet of graag wil doen
  • Beschrijven waar je blij van wordt
  • Een aantal positieve eigenschappen in de verf zetten die functie gerelateerd zijn
  • Behaalde resultaten
  • Contactgegevens

Onthoud dat de samenvatting een prettig leesbare tekst dient te zijn en dus het liefst tot enkele regels dient beperkt te worden. Ook bullet points of andere scheidingstekens maken het makkelijker om de tekst snel te lezen.

 

5. Grootte van jouw netwerk

De grootte van jouw netwerk kan mogelijk ook iets zeggen over jou als persoon. Heb je bijvoorbeeld 50 contacten of minder? Dan zouden recruiters wel kunnen denken dat je te verlegen bent om een netwerk op te bouwen of niet actief bent op LinkedIn of niet thuis bent in de wereld van social media.

 

6. Functiebeschrijvingen

Probeer een korte en krachtige functiebeschrijving te geven en probeer in de voordelen van het bedrijf te denken. Waar heb jij het bedrijf echt mee geholpen? Welke successen heb je geboekt? Probeer deze zo concreet mogelijk te beschrijven door cijfers te gebruiken. Benoem tenslotte ook in een aantal punten jouw takenpakket, beperk je hierbij tot een vijftal belangrijkste hoofdtaken.

 

 7. Onderschrijvingen en referenties

Een heel belangrijk, maar tegelijk ook een lastig onderdeel. Over het algemeen zullen mensen niet snel uit zichzelf jou een onderschrijving of referentie geven en zal je er dus waarschijnlijk om moeten vragen. Voor recruiters kan dit wel zeer waardevol zijn omdat dit inzicht geeft over hoe mensen over je denken en waar je goed in bent.

 

 8. Onder de aandacht komen

Nu jouw profiel een flinke update heeft gekregen, is het belangrijk om onder de aandacht te komen. Link zo nu dan een post of plaats zelf een artikel of bijdrage. Mensen die enthousiast zijn over hun vak, zijn de meest gewilde kandidaten.

Volg ook mogelijke interessante bedrijven om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkeling en de openstaande vacatures. De kans is namelijk groot dat een bedrijf eerder vacatures deelt via eigen kanalen dan te betalen voor advertenties op vacaturesites.

 

 9. Zelf contact opnemen

Als jouw profiel volledig is ingevuld en up to date is, dan is de kans groot dat jouw profiel regelmatig zal bekeken worden door een recruiter. Als je op zoek bent naar werk, is het aan te raden om dan zelf een eerste contact te leggen met een recruiter.

 

Veel succes!