×

Tips & Advies

Ben jij verslaafd aan sociale media?

Sociale media is al lang niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het lijkt alsof er bijna dagelijks een nieuw sociaal mediaplatform opduikt en de meeste mensen zijn dan ook lid van één of meerdere sociale netwerken.

Bij veel werkgevers is de perceptie rond sociale media negatief. Zo zouden werknemers die hun tijd hierop doorbrengen niet productief zijn en kost het bedrijven geld. Deze sociale media zou daarnaast ook de motivatie van de werknemers ondermijnen.

Zo leggen sommige bedrijven beperkingen op het gebruik van sociale media tijdens de werkuren. De grootste uitdaging is om de voordelen van sociale media optimaal te benutten en tegelijkertijd de risico’s te minimaliseren. Dat is enkel mogelijk met een transparant ‘social media’- beleid op organisatie niveau.

Echter ligt niet enkel de uitdaging bij de werkgever, ook de werknemer dient zijn verantwoordelijkheid te nemen. Denk je zelf echter te veel tijd door te brengen op sociale media? Dan kan je je wellicht herkennen in FOMO en kunnen onderstaande tips je helpen.

 

FOMO 

Vaak komt het overmatig gebruik van sociale media op de werkvloer voort uit FOMO. The Fear Of Missing Out en dus de angst om iets belangrijks of leuks te missen. Dit kan van alles zijn: een feestje, belangrijk gesprek of sportuitslag. FOMO wordt tegenwoordig vaak in verband gebracht met sociale media: mensen die continu op de smartphone kijken of er nog iets leuks op Facebook, Twitter, Instagram of WhatsApp langskomt. Het fenomeen bestaat reeds veel langer maar komt dus nu ook veel voor bij jongeren die zijn opgegroeid met sociale media. De mens is een kuddedier en kijkt dus voortdurend naar de directe omgeving. Het gevolg is dat je op een gegeven moment teveel prikkels krijgt en dat je in paniek geraakt als je een tijdje geen prikkels krijgt. Je wordt onzeker en soms zelf angstig, waardoor dit negatieve gevolgen heeft voor je productiviteit op het werk.

 

Tips gebruik sociale media op de werkvloer

Overmatig gebruik van sociale media zal wellicht een negatieve invloed hebben op jouw productiviteit. Om jouw FOMO tijdens de werkuren te onderdrukken, hebben we een aantal tips opgelijst die je kunnen helpen om jouw gebruik van sociale media op de werkvloer te laten dalen.

  • Doorklikken

Heel vaak kom je bij sociale media terecht op linken naar meer informatie en de kans dat je doorklikt naar een website of ander kanaal is vrij groot. Dit maakt dat je heel snel langer online bent dan je oorspronkelijk voor ogen had. Val je zelf ook vaak in deze val? Beslis hoeveel tijd je wil besteden aan je online pauze en zet een timer.

  • Notificaties en geluid uit

Om je beter te kunnen focussen op je werk, zorg er dan voor dat je tijdens de werkdag je geluid en notificaties uitzet zodat je niet gestoord kunt worden tijdens je werk. Plaats je telefoon bij voorkeur ook buiten handbereik zodat je minder snel geneigd bent om je telefoon te nemen.

  • StayFocusd (Chrome)

Dit is een extensie voor Google Chrome en beheer je een lijst van geblokkeerde sites waarop je kunt bepalen wanneer wat moet gebeuren. Zo kan je bijvoorbeeld instellen dat je een site slechts 30 minuten per dag mag bekijken. Zodra deze tijd bereikt is, wordt de site onbereikbaar tot de volgende dag.

  • Verplaats verslavende apps

Verplaats de ‘verslavende’ apps die je op je smartphone hebt staan. Zo kan je bijvoorbeeld op het eerste scherm enkel gereedschappen plaatsen en bijvoorbeeld Instagram verstoppen op het tweede scherm in een mapje. Doordat je het icoon minder vaak ziet, zal je minder snel verleid worden om even te kijken.

  • App Forest

Forest is een app waarbij je een virtueel bos kunt planten. Je kunt een bepaalde tijd instellen (bijvoorbeeld 60 minuten) en gedurende deze 60 minuten mag je geen gebruik maken van je telefoon of je geplante boom zal doodgaan. De app kan dus een stok achter de deur zijn om jezelf elke dag te verbeteren en een volledig bos te planten.

  • Online pauze

Sommige personen vinden ontspanning in het scrollen op sociale media en gebruiken dit als pauze gedurende de werkuren. Probeer in de plaats eens naar buiten te gaan en een kleine wandeling te maken, je zal meteen veel helderder denken en vervolgens beter kunnen concentreren.