×

Tips & Advies

Piekeren is de omgekeerde kant van fantaseren

Kind met sneeuw

Wie vindt het niet fantastisch om tijdens deze koude dagen in zijn bedje te kruipen?

Kies jij dan voor een fantasiemoment of eerder voor een piekermoment vooraleer je in slaap valt?

Met fantaseren hebben we geen probleem, we kunnen er ons ook eindeloos in verliezen, het maakt blij, geeft energie, doet ons verder dromen en de realiteit even vergeten. We genieten er zelfs van. De verkeerde kant op fantaseren daarentegen, wat we piekeren noemen, vraagt energie. Het zijn negatieve gedachten die we erger maken dan ze in werkelijkheid zijn door er te blijven over doorbomen. 

Wie heeft er al eens geen last van piekeren? Ik denk dat iedereen zich wel eens zorgen maakt en nadenkt in de zin van ‘wat als’, ‘had ik maar’, ‘waarom’… en daar is op zich niks mis mee. Piekeren kan erger worden als het een gewoonte wordt en je steeds verder wordt meegezogen in je eigen gedachten. De kracht van piekeren is vaak een grote bron van stress, want hoe meer je probeert te stoppen met piekeren door jezelf te zeggen dat je moet stoppen met piekeren, hoe moeilijker het wordt om dit ook effectief te doen.

 Onze hersenen zijn niet in staat om negatief te denken… een voorbeeld maakt duidelijk wat ik bedoel: probeer maar eens om NIET aan een roze sneeuw te denken. Voilà, waar denk je aan? Juist… een roze sneeuw  Daarom is het belangrijk om positieve gedachten te creëren en op die manier in te gaan tegen piekeren.

4 stappen vanuit Agyss als leidraad om piekeren onder controle te krijgen:

  1. Breng je piekergedrag in kaart
    Schrijf eens op waarover je piekert, wanneer pieker je, wat is de aanleiding? Het laat toe te herkennen wat er juist speelt. Gedachten blijven zolang hangen tot je er iets mee doet, als je ze opschrijft krijgen ze letterlijk vorm en kan je er verder mee aan de slag. 
  2. Analyseer je gedachten
    Ga voor elke piekergedachte na of ze werkelijk waar zijn. Vaak zijn gedachten ver verwijderd van de feiten. 
  3. Werk met een pieker-kwartier
    Maak met jezelf een afspraak om enkel 1 kwartier per dag te besteden aan piekeren. Enkel op dat moment laat je de piekergedachten toe. Pieker je toch op een ander moment, schrijf die gedachten dan op en neem ze mee voor het piekermoment.
  4. Breek uit je comfortzone
    Het piekeren op zich brengt je niet verder naar het gewenste resultaat. Zorg voor afleiding door iets zinvol te doen. Leer iets nieuws of doe iets waar je bij moet nadenken. Dit brengt je aandacht op een concrete doe-actie en dan is er geen plaats meer voor de piekergedachten.
    Hoe ga jij om met piekeren? Wat helpt jou om te genieten van het moment?