×

Tips & Advies

Recruitment in 2019

We zien dat er steeds meer technologische innovaties het recruiter domein betreden en het bewustzijn voor digitale ervaringen in het recruitmentproces stijgt daardoor steeds meer. Hieronder een aantal zaken die zullen veranderen in de toekomst.

 

Creëer een Fanbase

Grote bedrijven zoals Apple, Google, Real Madrid,… hebben allemaal één belangrijk ding gemeen, namelijk fans. Dit maakt een samenwerking en begrip voor elkaar zoveel eenvoudiger. Fans accepteren namelijk meer van je, gaan voor je door het vuur en helpen voorwaarts. Creëer daarom als recruiter een soort van eigen fanbase en investeer goed in het persoonlijk contact met de kandidaten.

 

Optimaliseer jouw workflow

Recruiters krijgen steeds meer technische tools die hen kan bijstaan. Zo zijn er hulpmiddelen om de juiste vacatureteksten te schrijven, wordt LinkedIn steeds vaker gebruikt om kandidaten of beschikbare vacatures te vinden en worden steeds meer tools ingezet om de candidate experience te verbeteren. Ook komen er steeds meer digitale processen bij, bijvoorbeeld feedbacktools en marketingcampagnes. Je wenst natuurlijk zo min mogelijk tijd te verdoen aan deze handelen en daarom is het geadviseerd om een naadloze digitale workflow op te zetten. Zo blijft er tijd over voor het daadwerkelijke mensenwerk: namelijk contact met kandidaten en opdrachtgevers.

 

Maak als recruiter het verschil

Met de vloedgolf aan nieuwe recruiters, wordt het steeds belangrijker om je te onderscheiden op basis van persoonlijke band. Bouw dus een persoonlijke pand op met jouw kandidaten en maak het verschil door kennis te hebben van jouw vakgebied, de markt, kandidaten en klanten. Geeft de kandidaat het gevoel dat je voor hen de volgende stap in hun loopbaan kan regelen.

 

De ‘Instagram-generatie’

Steeds meer millennials betreden de arbeidsmarkt en zij zullen andere eisen stellen aan de online aanwezigheid van recruitmentorganisaties. Deze ‘Instagram-generatie’ gaat niet naar een carrièrebeurs maar kijkt liever naar de mogelijkheden. Bedenk goed waar en hoe je online bereikbaar wilt zijn. De nieuwe generatie is een en al online en bedenkt dus waar en hoe je online zichtbaar wil zijn. Luister daarom naar je doelgroep en kies de juiste kanalen.

 

Mens en AI

De invloed van Artificial Intelligence zal groter worden dit jaar en heeft een directe impact op het werk van de recruiter. Zo duikt er op veel websites bijvoorbeeld een chatbot op. AI en machine learning zal de recruiter helpen bij het slim matchen van kandidaten en vacatures. De content die door een kandidaat wordt gedeeld, zal het systeem helpen om in de toekomst nog slimmere matches te maken.

Eveneens is een nieuwe trend het gebruik van gezichtsherkenning om het karakter van een kandidaat in kaart te brengen. Tijdens een videosollicitatie worden dan de big 5 onder de persoonlijkheidsdimensies op basis van micro-expressie toegekend aan een kandidaat: openheid, extravert, vriendelijkheid, stabiliteit en ordelijkheid.

De rol van AI groeit, echter neemt het belang van de menselijke factor alleen maar toe. Want door gebruik te maken van technologie, houd je als recruiter tijd over om die dingen te doen waar je als mens toegevoegde waarde kan brengen.

 

 

 

 

bron: https://carerix.com/vijf-tips-met-impact-op-het-succes-van-de-recruiter-in-2019/